ورود به صفحه اصلي سايت بازگشت به صفحه فهرست وبلاگ

 

  دوشنبه 29 فروردين 1384/ 18 آوريل 2005، ساعت 12:15 بعد از ظهر

پيش‌بيني من درباره «بحران» دولت آقاي خاتمي به خاطر ماجراي تشييع جنازه پاپ درست از آب در نيامد. علت، دور شدن من در يک سال اخير از فضاي سياسي تهران است. تحليل فوق را شتاب‌زده و بلافاصله پس از انتشار خبر از سوي خبرگزاري‌هاي خارجي نوشتم. در واقع، هيچ کس به ساقط کردن دولت آقاي خاتمي در برهه کنوني علاقمند نيست و هيچ کس مايل نيست فضاي پيش از انتخابات رياست‌جمهوري را بحران‌زده کند. سرمقاله آقاي حسين شريعتمداري در روزنامه کيهان، و خبر بعدي روزنامه کيهان که به نقل از «منابع معتبر و موثق» از بي‌اعتنايي آقاي خاتمي به موشه کاتساو حکايت مي‌کرد، کارساز بود و جلوي هر گونه تشنج را گرفت.

نامزدهاي احتمالي رياست‌جمهوري به شدت سرگرم تلاش و سير و سفرند. دکتر محسن رضايي تيم قوي و خوش فکري را به کار گرفته و خود نيز به شدت فعال است. نزديکان ايشان مي‌گويند که در نظرسنجي‌ها رضايي از لاريجاني و توکلي پيشي گرفته و اکنون رقابت ميان او و قاليباف است. آنان در پاسخ به اين پرسش که اگر آقاي هاشمي رفسنجاني نامزد شود، سرنوشت انتخابات چگونه خواهد شد، احتمال نامزد شدن آقاي هاشمي را ضعيف مي‌دانند به دلايل عديده.

شنبه 20 فروردين 1384/ 9 آوريل 2005، ساعت 1:25 بعد از ظهر

يکي از دوستان به شوخي گفت: بالاخره عِرق «همشهري‌گري» کار دست آقاي خاتمي داد و «يهودي ناقلا» با لهجه شيرين يزدي ايشان را فريب داد. 

شنبه 20 فروردين 1384/ 9 آوريل 2005، ساعت يک بامداد

ديروز، جمعه، در مراسم خاک‌سپاري پاپ ژان پل دوّم حادثه‌اي عجيب و باورنکردني رخ داد. در حالي‌که در سفر آقاي خاتمي به سازمان ملل اطرافيان ايشان به شدت مراقب بودند که ديداري تصادفي ميان رئيس‌جمهور ايران و کلينتون، رئيس‌جمهور وقت ايالات متحده آمريکا، رخ ندهد؛ و براي پيشگيري ايشان را در کريدورهاي ساختمان سازمان ملل به اين سو و آن سو بردند، در مراسم ديروز ديداري «تصادفي» ميان آقاي خاتمي و موشه کاتساو، رئيس‌جمهور اسرائيل، صورت گرفت. احتمالا، از فردا و پس از اتمام تعطيلات، اين حادثه دولت آقاي خاتمي را، در ماه‌هاي پاياني عمر آن، با بحراني سخت و بي‌سابقه مواجه خواهد کرد.

خاتمي در حال سلام وعليک با پادشاه اردن. کاتساو در کنار خاتمي است.

موشه کاتساو

تصوّر مي‌کنم که آقاي خاتمي قرباني نقشه‌اي کاملاً دقيق و سنجيده شده است. موشه کاتساو يهودي مهاجر از ايران است. او در سال 1945 ميلادي در يزد به دنيا آمد و در شش سالگي (1951 م./ 1330 ش.) به همراه خانواده‌اش به اسرائيل مهاجرت کرد. بنابراين، او با زبان فارسي آشنايي کامل دارد. به‌نظر مي‌رسد که وي با آقاي خاتمي سلام و عليک را به زبان فارسي آغاز کرده و آقاي خاتمي، بدون شناخت هوّيت طرف مقابل، پاسخي گرم داده است. ولي اين پرسش به جدّ مطرح است که آيا در ميان نزديکان و اطرافيان آقاي خاتمي کسي نبود که هوّيت طرف مقابل را بشناسد؟!

نکته مهم ديگر نحوه مخابره خبر است. اين خبر را اوّلين بار خبرگزاري معاريو پخش کرد. معاريو متعلق به يعقوب نيمرودي، يهودي عراقي، است که ساليان طولاني، در دوران حکومت محمدرضا پهلوي، مسئول شبکه‌هاي جاسوسي اسرائيل در ايران و عراق بود و به کار قاچاق آثار باستاني و اشياء عتيقه نيز اشتغال داشت. يعقوب نيمرودي بعدها مدتي رئيس کل موساد شد. هم‌اکنون رياست خبرگزاري و روزنامه معاريو را اوفر نيمرودي، پسر يعقوب، به عهده دارد.

يعقوب نيمرودي

اوفر نيمرودي

چهارشنبه 17 فروردين 1384/ 6 آوريل 2005، ساعت 10:25 بعد از ظهر

اين هم عکس جالب و منتشرنشده‌اي از آقاي خاتمي (قبل از رئيس‌جمهور شدن) که ظاهراً در آلمان گرفته‌اند. هديه به دوستداران ايشان به مناسبت سال نو.


Friday, February 20, 2009 : تاريخ آخرين ويرايش

 کليه حقوق مندرجات اين صفحه براي عبدالله شهبازي محفوظ است.

آدرس ايميل: abdollah.shahbazi@gmail.com

ااستفاده از مقالات با ذکر ماخذ مجاز است. چاپ مقالات به صورت کتاب ممنوع است.