در تظاهرات ميليوني امروز قاهره چه خواهد شد؟

سه‌شنبه، 12 بهمن 1389/ اوّل فوريه 2011، ساعت 10:58 صبح

مردم مصر امروز را روز تظاهرات يک ميليون نفري در قاهره اعلام کرده‌اند. به‌رغم اين‌که ارتش مدعي است عليه مردم وارد عمل نخواهد شد، به شدت در حال تحکيم مواضع خود در مناطق مرکزي قاهره است. تظاهرات بعد از ظهر انجام خواهد شد. قاهره از نظر زماني حدود يک ساعت و نيم عقب‌تر از تهران است. به‌نظر مي‌رسد، جناح تندرو آمريکا و اسرائيل از مبارک حمايت مي‌کنند و او را به پايداري در برابر مردم تشويق مي‌نمايند. روزنامه اسرائيلي «هاآرتص» 30 ژانويه (يکشنبه، 10 بهمن 1389) نوشت: همان‌گونه که در تاريخ آمريکا نام جيمي کارتر به عنوان رئيس‌جمهوري که ايران را از دست داد به ثبت رسيده، کشوري که در آن زمان يکي از متحدان اصلي استراتژيک آمريکا به‌شمار مي‌رفت، نام اوباما نيز به عنوان رئيس‌جمهوري که ترکيه، لبنان و مصر را از دست داده به ثبت خواهد رسيد.

اين‌گونه مواضع، بيانگر نارضايتي جناح راست اسرائيل و نئوکان‌هاي آمريکا از مواضع اوباما است. انقلاب مصر شباهت‌هاي چشمگيري به تحولات بهمن 1357 ايران دارد.

نظرات:

سمانه حاجعلي: خدا كند كه 30 سال بعدش شبيه ايران نشود.

شهبازي: سرکار خانم حاجعلي و آقاي لطفي عزيز، مصر جايگاه استراتژيک بي‌نظيري در منطقه خاورميانه و آفريقا دارد. واقعاً بايد منتظر تحولات بود. هنوز نمي‌دانم جنبش در مصر پيروز شده يا نه، هر چند قرائن نشان مي‌دهد مبارک به زودي سقوط خواهد کرد ولي احتمال کارهاي خطرناک از سوي او نيز هست. محافل افراطي آمريکا و اسرائيل او را دلگرم مي‌کنند و ممکن است کارهاي وحشتناکي انجام دهد. سرنوشت مصر بعد از مبارک نيز روشن نيست. بسته به وضع فعلي دارد. هم مي‌تواند به رايکاليزم ضد اسرائيلي و ضد آمريکايي بکشد و هم مي‌تواند مدل جديدي ايجاد کند. بايد منتظر بود.

عميد راشدي: در مورد ايران ترس از كمونيستي شدن منطقه و نفوذ شوروي آمريكا را به اشتباه انداخت و حال ترس از قدرت گرفتن بنيادگرايان اسلامي. مبارك به احتمال سقوط مي‌كند اما اميدوارم در مصر مردم پرچم آمريكا را آتش نزنند.

Ali Psabz: خانم حاجعلي، هر انقلابي اگر مردمش بي خيال بشن و از نظارت دست بکشند تبديل به ديکتاتوري مي‌شود [...]

محمدحسن سليماني: تظاهرات امروز، که اوج خشم ملت مصر عليه سي سال استبداد و خودکامگي حسني مبارک تلقي شده است، مي‌تواند تغيير در رهبري اين کشور را رقم بزند. انفعال حسني مبارک و تعيين سليمان براي انجام مذاکره با جريان‌هاي سياسي مخالف دولت، بيانيه شب گذشته ارتش مصر و نيز مواضع روزهاي اخير اوباما و خانم کلينتون، همه نشانه‌هاي آشکاري هستند که رفتن مبارک را قطعي مي‌نمايد. تظاهرات امروز مي‌تواند اين رفتن را قطعي کند.

شهبازي: ساعت 11:30 به وقت ايران و 10 صبح به وقت قاهره. شبکه الجزيره گزارش مستقيم به همراه تصاوير زنده نشان مي‌دهد. جمعيت انبوهي در ميدان آزادي قاهره (تحرير) جمع شده‌اند. بنظر مي‌رسد تظاهرات امروز واقعاً ميليوني خواهد شد زيرا بخش عمده جمعيت از بعدازظهر به تظاهرات خواهند پيوست.

[ساعت 11:38 صبح] شبکه‌هاي خبري تصاوير ميدان آزادي قاهره را مستقيم پخش مي‌کنند. جمعيت به سرعت در حال افزايش است. آيا امشب مبارک استعفا خواهد داد يا روند حوادث به سوي سرکوب خواهد رفت؟ شق اوّل محتمل‌تر است. اگر مبارک کنار نرود، مواضع غرب در منطقه به شدت متزلزل خواهد شد.

محمدحسن سليماني: به‌نظر مي‌رسد "کنار رفتن مبارک" محتمل‌‌تر است.

سمانه حاجعلي: محمد البرادعي سه روز پس از ورود خود به قاهره مدعي شد که فتواي قتل او در ايران صادر شده است. البرداعي مي‌گويد اخوان المسلمين خشونت را رد مي‌کنند و خواستار يک حکومت سکولار هستند. بسياري از تحليل‌گران و روزنامه‌نگاران مصري هم معتقدند که نفوذ علماي الازهر روي مسلمانان اهل سنت مصر بيش از اخوان المسلمين است و آن ها خواستار استقرار يک نظام اسلامي بنيادگرا نيستند.

سمانه حاجعلي: مصاحبه مصاحبه گُئورگ هوفمن اوستنهف و گونتر مولر از آلمان.

محمدحسن سليماني: البرادعي چهره مطلوب آمريکا در شرايطي است که ادامه حضور حسني مبارک در قدرت منافع و مصالح آنان را به خطر بيندازد.

شهبازي: مطالب اين صفحه در سايت الجزيره انگليسي را حتما دنبال کنيد. [+]

سمانه حاجعلي: ارتش خواست‌هاي معترضان را مشروع خوانده و صراحتاً اعلام کرده که عليه تظاهرکنندگان از زور استفاده نخواهد کرد.

مخالفان خوش‌ذوق حکومت مصر روز سه‌شنبه را «يوم القيامه» نام نهاده‌اند؛ نامي که اوج خشم آن‌ها را از ادامه مقاومت حسني مبارک در برابر اعتراضات نشان مي‌دهد اما نه به اندازه نامي که بر روز جمعه آينده گذاشته‌اند: «يوم الرحيل» يعني روز رفتن ديکتاتور. ظاهراً مصري‌ها معتقدند آخر هفته که برسد حسني مبارک بايد به نداي رحيل پاسخ دهد و برود.

ژنرال عمر سليمان ساليان درازي است که دوّمين مرد قدرتمند و وابسته اصلي مصر به آمريکا، اسرائيل و عربستان سعودي محسوب مي‌شود.

مصطفي پورمحمدي: ديشب آمدم فيسبوک اخبار و تحليل‌هاي شما را بخوانم، چيزي نبود. در خماري ماندم.

محسن حسام مظاهري: اوضاع پيچيده و غريبي است و البته بسيار هيجان انگيز و جذاب. به نظرتان اين يک دومينو است؟ يعني بايد منتظر مراکش و يمن و الجزاير و ليبي هم بود؟ عربستان چه؟

سمانه حاجعلي: گوگل سرويسي ايجاد کرده است که مصري‌ها بتوانند با گذاشتن پيامي تلفني روي يک شماره بين المللي پيام هاي تويتر بفرستند. گوگل مي‌گويد: اين سرويس پيام تلفني را بلافاصله با هشتگ egypt# تويت مي‌کند. نيازي به اينترنت نيست.

رهام اميني: اين روزها همه مفسر سياسي در امور مصر شدند. کسي تفسيري در مورد ايران خودمون نداره؟ خيلي جالبه، نه؟

شهبازي: ساعت 12:30 ظهر به وقت قاهره است. هنوز بخش اصلي جمعيت در ميدان آزادي قاهره حضور نيافته‌اند، معهذا شبکه الجزيره جمعيت فعلي حاضر در ميدان را بيش از يکصد هزار نفر اعلام کرد. مسير حرکت از ميدان آزادي به سمت کاخ رياست جمهوري است.

همانطور که يکي از دوستان توجه کرده، بهانه اصلي توجيه نئوکان‌ها و جناح افراطي اسرائيل و کارشناسان هوادار آن‌ها در کاخ سفيد براي حمايت از رژيم مبارک "خطر بنيادگرايي اسلامي" است. اخوان المسلمين در مصر، اردوغان در ترکيه و حتي راشد الغنوشي در تونس اين مسئله را مي‌دانند.

در کودتاي بيست و هشت مرداد 1332 در ايران نيز سناريوي اصلي که دولت چرچيل توانست آمريکايي‌ها را به طرح کودتا جلب کند، بزرگنمايي خطر کمونيسم بود. اين سناريو را در کتاب «کودتاي بيست و هشت مرداد» و رساله «سر شاپور ريپورتر و کودتاي بيست مرداد» به تفصيل بيان کرده ام. [+]

هم اکنون، همين سناريو را کانون‌هاي همبسته آمريکايي- انگليسي- اسرائيلي از طريق ژنرال عمر سليمان در مصر دنبال مي کنند.

[ساعت 2:40 بعد از ظهر] شبکه اوّل سيما در اخبار ساعت دو غوغا کرد و با آب و تاب در صدر اخبار خود از حمله به سفارت اسرائيل در قاهره خبر داد. هر چه گشتم اين خبر را نيافتم. فکر مي کنم از اين سايت کپي کرده اند. [+]

شهاب نيکويي: نظر شما درباره محمد البرادعي چيست؟ آيا ظرفيت رهبري دارد و شايسته رهبري مخالفان دولت مصر را دارد يا اين که بوي کباب به مشامش خورده؟

سمانه حاجعلي: نيويورک تايمز جزئيات بيشتري در باره سفر فرانک وايزنر، سفير پيشين آمريکا در مصر، به اين کشور منتشر کرده. او قرار است امروز با حسني مبارک ديدار کند. اين روزنامه نوشته که او ممکن است آقاي مبارک را به کناره گيري از قدرت ترغيب کند.

آقاي اردوغان در سخنان خود، که خبرگزاري رويتر آن را مخابره کرده، گفته است تمامي مشکلات بايد از طريق صندوق هاي رأي حل شود. رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، به حسني مبارک، رئيس جمهور مصر، گفته است: "بايد به درخواست هاي مردم گوش دهد."

شهبازي: جناب نيکويي. گزينه البرادعي مي‌تواند راه گذر مصر از حکومت بسته کنوني را، که در تيول امثال مبارک و عمر سليمان و ساير ژنرال‌هاست، هموار کند. ولي واقعاً حوادث بعدي قابل پيش‌بيني نيست. رسانه‌هاي افراطي مانند فاکس نيوز دوست دارند "خطر بنيادگرايي اسلامي" را بزرگ کنند تا دولت اوباما را مجبور به حفظ مبارک يا عمر سليمان و امثال او کنند.

تصور مي‌کنم گذر مصر به يک جامعه دمکراتيک و فروپاشيدن حکومت ژنرال‌ها مطلوب همه مردم مصر باشد. البرادعي مي‌تواند آرامشي باشد براي دولت‌هاي غربي و اين گذار را تسهيل کند.

شهاب نيکويي: دست شبکه الجزيره درد نکنه با پوشش عالي ميدان تحرير و تظاهرات ميليوني مردم مصر به خصوص قاهره و گزارش لحظه به لحظه از آن جا.

شهبازي: متأسفانه رسانه‌هاي ايران بسيار منفعل هستند. اخبار سيما که شعاري و سطحي است. گاف هم فراوان دارد. نمي‌دانم چرا سايت‌هايي مثل آينده يک صفحه زنده راه نمي‌اندازند و همان اخبار الجزيره را لحظه به لحظه گزارش نمي‌دهند؟

شهبازي: ساعت سه به وقت تهران/ يک و نيم بعدازظهر به وقت قاهره: جمعيت در ميدان آزادي (تحرير) و اطراف آن به بيش از يک ميليون نفر رسيده. اخوان المسلمين هرگونه مذاکره با مبارک يا دولت را را رد کرد.

سمانه حاجعلي: جمعيت شهر قاهره نزديك 20 ميليون نفر است.

شهبازي: نقشه ميدان تحرير قاهره. [+]

حميدرضا علاقبند: عکس‌هايي زنده از تظاهرات ميليوني مردم مصر. [+]

حميدرضا علاقبند: يکي از خوبي‌هاي انقلاب مصر اين است که مردم مصر شب نمي‌روند خانه بعد فردا بعد از ظهر سر يک ساعت يک جايي جمع شوند، شب‌ها هم در خيابان‌ها از انقلاب‌شان دفاع مي‌کنند!

شهاب نيکويي [ساعت 3:17 بعد از ظهر]: العربيه از تظاهرات مردم ليبي خبر داد.

 آقاي طالبي اون کسي که به جان و ناموس مردم احترام گذاشت زين‌العابدين بن علي بود که با پاي خودش از تونس رفت نه امثال مبارک و بعضي‌هاي ديگر که مردم را مي‌کشند.

سمانه حاجعلي: واي خداي من چه جالب: تلويزيون دولتي مصر صحنه هاي تظاهرات طرفداران حسني مبارک را نشان داده است. تظاهرکنندگان پلاکاردهايي در حمايت ار رئيس جمهور مصر با خود داشتند.

شهبازي: سه چهار شب پيش در بخش فارسي صداي آمريکا دو مفسر دائمي ايراني اين شبکه درباره تحولات مصر صحبت مي‌کردند. يکي شان، که ارتباطات فعال با بعضي نشريات عربي دارد، چنان از رژيم حسني مبارک و آزادي در مصر تعريف و تمجيد ميکرد که نگو! از سفرهاي مرتبش به مصر مي‌گفت که چقدر در قاهره به او خوش گذشته!

سمانه حاجعلي: صداي امريكاست ديگه، صداي ايران كه نيست.

حميدرضا علاقبند: همين صداي آمريکا ريگي را قهرمان ملي ايران معرفي کرده بود!

شهبازي [ساعت 3:39 بعد از ظهر]: ارتش جلوي ده‌ها هزار نفر از تظاهرکنندگان را در روي پل کسر النيل گرفته است.

حميدرضا علاقبند: در اقدامي ناگهاني، گوگل با همکاري تويتر و شرکت SayNow (که به تازگي به کمپاني گوگل ملحق شده است)، سرويس جديدي را راه‌اندازي نموده‌اند. اين سرويس در حال حاضر جهت کمک به مردم مصر براي اطلاع‌رساني اوضاع و اخبار اين کشور در شرايط دشوار کنوني شروع به‌کار کرده است تا آن‌ها بتوانند بدون نياز به اتصال اينترنت صداي خود را به ديگران برسانند.

سرويس جديد با کمک ۳ خط تلفن بين‌المللي کار مي‌کند. با تماس به اين ۳ خط (+16504194196، +390662207294 و +97316199855) صداي شما ذخيره و به عنوان يک تويت در تويتر ارسال مي‌گردد. تماس‌هاي دريافتي با يک تگ #Egypt به اکانت توييتر Speak2Tweet فرستاده مي‌شوند. پيام‌هاي ذخيره شده مردم مصر را با مراجعه به اکانت تويتر و يا شماره‌گيري ۳ خط بالا مي‌توانيد بشنويد. [+]

سمانه حاجعلي: ملک عبدالله، پادشاه اردن، دولت اين کشور را برکنار کرده و معروف البخيت را مأمور تشکيل دولت کرده. او خواهان "اصلاحات سياسي بنيادين" شده است. آقاي البخيت قبلاً دو سال نخست وزير اردن بوده و به عنوان سفير اين کشور در اسرائيل هم فعاليت کرده.

شهبازي: ساعت 4:30 به وقت تهران/ سه بعدازظهر به وقت قاهره. شبکه انگليسي الجزيره شمار تظاهرکنندگان در ميدان تحرير و اطراف آن را حدود دو ميليون نفر اعلام کرد.

[ساعت 4:55 بعد از ظهر] الجزيره: در تظاهرات قاهره از همه گروه‌هاي مردم شرکت دارند. در اسکندريه و تمامي شهرهاي مصر تظاهرات عظيم مردم عليه مبارک جريان دارد.

[ساعت 6:21 بعد از ظهر] بي بي سي فارسي واقعاً هيچ دخلي به بي بي سي انگليسي ندارد. خيلي دير خبررساني درباره حوادث مصر را شروع کرد مثل اين که باب طبع مديران اين رسانه نبود الان هم (ساعت 6:18 بعدازظهر) گفت که بيش از صد هزار نفر! در تظاهرات ميدان تحرير حضور دارند. البته دروغ نگفته. يک ميليارد هم مي‌شود بيش از صد هزار نفر!

سمانه حاجعلي: ظاهرا آلباني هم قيام شد!

محمدحسن سليماني: پيروزي قريب الوقوع مردم مصر، منطقه عربي و خاورميانه را در آستانه تغييرات شگرفي قرار خواهد کرد. در صورت به زير کشيدن حسني مبارک از قدرت، روزهاي آينده شاهد وقوع تحولاتي در کشورهاي عربي به ويژه يمن، الجزاير و اردن خواهيم بود.

شهبازي: به گزارش سي. ان. ان. شمار کشته شدگان در تظاهرات هشت روزه اخير مردم مصر حدود سيصد نفر است.

نطق اردوغان در پارلمان مصر جالب بود. به مبارک توصيه کرد حرف مردم را گوش کند. سفرش به مصر را هم لغو کرد.

محمدحسن سليماني: شبکه‌هاي خبري بين‌المللي همسو با سياست‌هاي تازه ايالات متحده، که تغيير مبارک را در تداوم خيزش عمومي مردم مصر ناگزير مي‌داند، دست به پوشش خبري و لحظه به لحظه رخدادهاي ميدان تحرير و اطراف آن زده‌اند. ظاهراً براي تحليل‌گران اين شبکه ها همه چيز پايان يافته تلقي مي‌شود و رفتن مبارک حتمي است! 


Thursday, February 10, 2011 : تاريخ آخرين ويرايش

 کليه حقوق مندرجات اين صفحه براي عبدالله شهبازي محفوظ است.

آدرس ايميل: abdollah.shahbazi@gmail.com

استفاده از مقالات با ذکر ماخذ مجاز است. چاپ مقالات به صورت کتاب ممنوع است.