دوشنبه، 22 اسفند 1390/ 12 مارس 2012، ساعت 6:20 بعدازظهر

نامه جمعي از اهالي فرهنگ و رسانه به
رئيس قوه قضائيه درباره عبدالله شهبازي

امضاي جديد

نظرات

[امضاهاي جديد و نظرات به روز مي شود]

قريب به چهار ماه از بازداشت همسرم آقاي عبدالله شهبازي مي‌گذرد. در اين مدت، برغم مراجعات مکرر، از هر گونه مصاحبه با رسانه‌هاي داخل و خارج از کشور خودداري کردم. با طولاني شدن اقامت همسرم در زندان، وبگاه «بازتاب امروز» چندي پيش مطلبي درباره ايشان نوشت و ديروز خبرگزاري مهر نامه ده‌ها تن از اصحاب قلم را خطاب به رئيس قوه قضائيه منتشر نمود.

نامه فوق انعکاس گسترده داشته و در وبگاه‌هاي مختلف تجديد نشر يافته است. دوستان عزيزي که به لطف ايشان تهيه و نشر نامه فوق ميسر شد، اطلاع دادند که متأسفانه در زمان تهيه نامه ارتباط با برخي چهره‌هاي فرهنگي ميسر نشده و آنان از اين بابت گلايه‌مند هستند. از جمله، سرکار خانم دکتر فروز رجايي فر با ارسال پيام به يکي از دوستان از اين بابت گلايه کرده و خواستار درج نام‌شان ذيل نامه شده‌اند. ايشان در پيام فوق از جمله نوشته‌اند: «بنده هم به شدت نه تنها نگران سلامت جسمي، بلکه نگران کرامت انساني ايشان در چنين شرايطي مي‌باشم...» متن کامل پيام خصوصي را اگر خودشان صلاح ديدند منتشر خواهند نمود.

به پيشنهاد دوستان فوق، متن نامه منتشر شده توسط خبرگزاري مهر را در وبگاه همسرم منتشر مي‌کنم و چنان‌چه عزيزان ديگر مايل به افزودن نام‌شان باشند، اضافه خواهم نمود.  

از همه عزيزاني که بزرگواري کرده و به وضع آقاي شهبازي توجه نموده‌اند صميمانه سپاسگزارم و توفيق شان را از خداوند منان خواهانم.

زينب رضاپور اصفهاني (شهبازي)

پيوندهاي مرتبط:

انتقال شهبازي به زندان/ حسب حال من و دستگاه قضا (وبگاه عبدالله شهبازي)

امکان تجديدنظر درباره زندان عبدالله شهبازي وجود ندارد؟ (وبگاه بازتاب امروز)

نامه جمعي از اهالي فرهنگ و رسانه به رئيس قوه قضائيه درباره عبدالله شهبازي

 

خبرگزاري مهر

تهران: ساعت ۱۳:۵۱ يکشنبه 21 اسفند 1390

جمعي از اهالي فرهنگ، قلم و رسانه با صدور نامه سرگشاده خطاب به به رئيس قوه قضائيه رسيدگي به وضعيت عبدالله شهبازي نويسنده و پژوهشگر را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاري مهر، متن اين نامه که خطاب به آيت‌الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه نوشته شده به اين شرح است:

 عبدالله شهبازي، نويسنده، پژوهشگر و مورخ نام‌آشنا و مؤلف آثار گرانسنگي چون «زرسالاران يهودي و پارسي، استعمار بريتانيا و ايران» و «ظهور و سقوط سلطنت پهلوي» قريب به چهار ماه است که با وجود وضع نامساعد جسمي و سابقه بيماري قلبي، در زندان عادل‌آباد شيراز است. زنداني به واسطه محکوميت در دادگاه تجديد نظر شيراز بخاطر نگارش و انتشار کتاب «زمين و انباشت ثروت: تکوين اليگارشي جديد در ايران امروز» که هفده ماه نيز به طول خواهد انجاميد.

سخن بر سر عادلانه بودن يا نبودن محکوميت آقاي شهبازي نيست، که چنين قضاوتي در صلاحيت امضاکنندگان اين نامه نيست. سخن در باب رأفت و التفات انساني و اسلامي است که مي‌تواند شامل حال خادمان عرصه فرهنگ و معتقدان آرمان عدالت گردد.

در آستانه بهار تازه، جماعت اهل قلم امضاکننده اين نامه، از شما تقاضا دارند به پاس شأن علمي و فرهنگي و خدمات شايان عبدالله شهبازي به فرهنگ معاصر و تاريخ انقلاب، و نيز بخاطر وضع نامساعد جسمي ايشان، تمهيدي بينديشيد تا دوران محکوميت ايشان در خارج از زندان و تحت مراقبت‌هاي ضروري طي گردد. اين اقدام خير، نه‌تنها نگراني‌هاي خانواده و دوستان آقاي شهبازي را برطرف خواهد کرد، که براي ساير اهالي قلم و فرهنگ نيز اميد و دلگرمي به ارمغان خواهد آورد.

عباس احمدي (شاعر)

اسماعيل اميني (شاعر و نويسنده)

رضا برجي (عکاس و مستندساز)

مازيار بيژني (کاريکاتوريست)

حامد تأملي (نويسنده و طنزپرداز)

محمد جماعت (روزنامه‌نگار)

محمدحسين جعفريان (نويسنده، شاعر و مستندساز)

محمود حبيبي (شاعر)

مصطفي حريري (روزنامه‌نگار و مستندساز)

عباس حسين‌نژاد (شاعر و طنزپرداز)

سيدصادق حسيني (روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نويس)

مهدي خرم‌دل (روزنامه‌نگار)

علي داوودي (شاعر)

روح‌الله رجايي (روزنامه‌نگار)

محمد رمضاني فرخاني (شاعر و روزنامه‌نگار)

رضا زاده‌محمدي (نويسنده و روزنامه‌نگار)

محمدرضا زائري (نويسنده و روزنامه‌نگار)

ابوالفضل زرويي نصرآباد (نويسنده، شاعر و طنزپرداز)

نعمت‌الله سعيدي (نويسنده و روزنامه‌نگار)

عباس سليمي نمين (نويسنده، پژوهشگر و تاريخ‌نگار)

محمدمهدي سيار (شاعر)

آرش شفاعي (شاعر و روزنامه‌نگار)

علي شکوهي (نويسنده و روزنامه‌نگار)

حامد شکيبانيا (مستندساز)

حامد شيخ‌پور (روزنامه‌نگار)

فؤاد صادقي (روزنامه‌نگار)

محمدعلي صمدي (روزنامه‌نگار و پژوهشگر)

مجيد عزيزي (مستندساز)

کوروش علياني (نويسنده و پژوهشگر)

محسن علي‌نقيان (روزنامه‌نگار)

سيدسليم غفوري (مستندساز)

سيدمرتضي فاطمي (روزنامه‌نگار)

سعيد فخرزاده (نويسنده، پژوهشگر و تاريخ‌نگار)

محسن فرجادي (روزنامه‌نگار)

سيدجلال فياضي (نويسنده و روزنامه‌نگار)

ناصر فيض (شاعر، طنزپرداز)

عابس قدسي (مدير انتشارات سپيده‌باوران)

عليرضا قزوه (شاعر)

مرتضي کاردر (شاعر و روزنامه‌نگار)

محسن کاظمي (نويسنده و پژوهشگر)

محمدکاظم کاظمي (شاعر و نويسنده)

سلمان کديور (وبلاگ‌نويس)

عمار کلانتري (روزنامه‌نگار)

عليرضا کميلي (روزنامه‌نگار)

محمدقلي مجد (نويسنده، پژوهشگر و تاريخ‌نگار)

علي محبي (نويسنده)

رضا مصطفوي (روزنامه‌نگار و پژوهشگر)

حسام‌الدين مطهري (نويسنده و روزنامه‌نگار)

محسن‌حسام مظاهري (نويسنده و روزنامه‌نگار)

فرشاد مهدي‌پور (نويسنده و روزنامه‌نگار)

اميد مهدي‌نژاد (نويسنده، شاعر و طنزپرداز)

محسن مؤمني (نويسنده و رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي)

حامد يعقوبي (شاعر و روزنامه‌نگار)

امضاي جديد

22 اسفند 1390:

فروز رجايي فر (نويسنده و پژوهشگر)

نظرات

[به روز شده در ساعت 4:47 بعد از ظهر سه‌شنبه، 23 اسفند 1390]:

رضا اميرخاني [+]

آقاي رضا اميرخاني در وبگاه شخصي خود توضيحي کوتاه درباره نامه سرگشاده منتشر کرده‌اند:

نامه‌ي سرگشاده‌ي جمعي از اهالي فرهنگ، پيرامون پرونده‌ي درازدامنِ جناب عبدالله شهبازي

توضيح رضا اميرخاني: بر اين باورم که هرگز نبايد به عنوانِ نويسنده، نامه‌اي عمومي را امضا کنم. اما نامه‌ي زير را مي‌پسندم. فارغ از همه‌ي موضوعاتِ تخصصي حقوقي، راجع به پرونده‌اي که رياستِ محترم قوه، قانوناً، دستورِ برائت صادر نموده است، تنظيم شکايت‌هاي جانبي صوري، ذيلِ همان پرونده، تنها استفاده‌ي نادرست از گربه‌روهاي قانوني براي بي‌قانوني است. اسير کردنِ شخصي مثلِ جناب دکتر عبدالله شهبازي در لابيرنت‌هاي قضايي، حتا از اسارتِ جسماني ايشان سهم‌گين‌تر است. آيا قوه‌ي قضائيه با همين موشکافي مي‌تواند پي‌گيرِ خبرِ آن شب‌نيوزي باشد که خبر زده بود کشف انبارِ مهمات در منزلِ يک پژوهش‌گر! تا بعد در ميانِ شگفتي عميق بفهميم که انبارِ مهمات، در حقيقت اسلحه‌ي قديمي مرحومِ شهيد حبيب‌الله خان شهبازي بوده است!! اميدوارم نوع برخورد با جناب دکتر شهبازي، نمايش‌گرِ بي‌وفايي نظام‌مند و منظومه‌وار به دل‌سوزان تلقي نشود.

توضيح: ظاهراً منظور آقاي اميرخاني از «دستور برائت»، دستور رياست قوه قضائيه دال بر اعمال ماده 18 يعني توقف اجراي حکم و اعاده دادرسي است که معلوم نيست چرا ناگهان همسرم را آن هم درست در شامگاه يک روز خاص یعني 30 آبان (در حالي که قرار بود ايشان اوّل آذر شخصاً خود را معرفي کنند) بازداشت کرده و به زندان منتقل نمودند. (زينب رضاپور)

کامنت‌هاي وبلاگ آقاي فرشيد جعفري +

نويسنده: م. م.

دوشنبه 22 اسفند1390 ساعت: 20:10

نگران نباشيد برادران. به زودي وي آزاد خواهد شد و دسترسي به وي و تفکراتش براي دوستان آسانتر مي شود و اين رأفت اسلامي مثل زمان قاسمي بار ديگر شامل حالش مي‌شود. از کساني که از شهبازي فقط «زرسالاران يهودي و پارسي، استعمار بريتانيا و ايران» و «ظهور و سقوط سلطنت پهلوي» را ديده‌اند هيچ انتظاري نيست. اتفاقاً از اين منظر مي‌توان جاي هزار اسم ديگر را در اين بيانيه خالي ديد، اما کساني که رد پاي او را در بسياري از حوادث و فتنه‌ها بارها و بارها ديده‌اند انتظار مي‌رود صداقت و اخلاص خود را به پاي تفکرات وي ذبح نکنند البته اگر ديده باشند!

کامنت‌هاي نامه سرگشاده در «مشرق نيوز» [+]

22 اسفند 1390

لواساني: فارغ از اتهام آقاي شهبازي اقدام قشنگي بود از فرهيختگان بيشتر از اين انتظار نيست.

موافق: 5

مخالف: 0

اهوازي: صداقت ايشان در برخورد با مفاسد اقتصادي ستودني است. اميدوارم رئيس قضا به اين درخواست توجه کند.

موافق: 60

مخالف: 0

جانباز ارادتمند دکتر شهبازي: کجاست آن مصلحت‌هاي نظام که نابجا به کار گرفته شده ولي در جاي خودش خبري از آن نيست. مگر ما در کشور چند نفر عبدالله شهبازي داريم. به خدا ما [من] با مواضع سياسي ايشان کاملاً مخالفم ولي تحقيقات و نوشتارهاي ارزشمند و تاريخي او در باره بهائيان و زرسالاران يهودي را مي‌ستايم.

موافق: 58

مخالف: 0

ناشناس: فرّج‌الله عنه...

موافق: 34

مخالف: 1

ناشناس: 26 اسفند 1390

آقاي شهبازي از جمله متفکراني است که مي بايست انديشه هايش منتشر شود حال اينکه عده اي بخاطر انديشه او را به زندان انداخته اند بايد در خود فرو روند که چرا مگر او چه مي گفت. او هميشه خود را مطيع رهبر مي ديد حال ... خدايا او را از بند رهايي بخش.

کامنت‌هاي مقاله «بازتاب امروز» درباره وضعيت عبدالله شهبازي [+]

27 بهمن 1390

هرکجاي دنيا بود محققيني مثل شهبازي را روي سرشان مي‌گذاشتند. محققي که اکثر پيش‌بيني‌هايش در مورد آينده جريانات سياسي وسياست کشور درست از آب درآمده. تسلط ايشان بر جغرافياي سياسي وامنيتي و سازمان‌هاي جاسوسي دنيا بي‌نظيرست.

موافق: 100

مخالف: 3

مرسي بازتاب؛ خوب کردي که يادي از استاد شهبازي کردي. يادمان باشد که انديشه هيچگاه در بند نخواهد ماند.

موافق: 87

مخالف: 1

سر رسايي و حسينيان و... به سلامت. کشور به مورخ و محقق احتياجي ندارد.

موافق: 87

مخالف: 1

چه عجب! شما يه کاري کردين. واقعاً هر لحظه دور شدن متفکران از جامعه جبران ناپذيره.

موافق: 67

مخالف: 0

اللهم فک کل اسير ، اللهم اصلح فاسد من امور المسلمين...

موافق: 87

مخالف: 0

خدا کمک کند انشاءالله

موافق: 46

مخالف: 1

همچين نوشتي که آدم ميمونه! هرچند که بالاخره ايشان آثار خوبي هم دارد و اصولاً زندان پاسخ مناسبي به چنين جرم‌هايي (شبه سياسي) نيست، ولي جهت تنوير افکار عمومي بايد عرض شود که: ايشان يکي از بنيان گذاران نظريه توطئه (فوق توهمي) در جمهوري اسلامي است. بسيار مشاهده شده که در لفافه جهت گيري هاي شبه چپ سابق (که همراه توابين از آن ها برائت جسته) بيان مي‌کند. همچنين با وجود شم ظاهرا قوي سياسي، با حمايت هاي بي دريغ از ... در سال 1384 و ... در سال 1388، 180 درجه تغيير رويه مي‌دهد! آثار ايشان ملغمه اي است از مدارک درست و نادرست! که گاهي تشخيص حقيقت را دشوار مي نمايد؛ دقيقا به سبک دوستان سابقش!

مخالف: 76

موافق: 12

گزيده اي از نظرات در صفحات فيسبوک عبدالله شهبازي و زينب رضاپور و پيج شهبازي:

کورش علياني: براي من دردناک است که ببينم عبدالله شهبازي را به زندان عادل‌آباد شيراز برده‌اند، در بند عمومي با دزد و قاتل و قاچاق‌چي هم‌بند کرده‌اند و بايد يک سال و پنج ماه آن‌جا باشد تا ديگر «زمين و انباشت ثروت» [...] ننويسد. [...] او را از سوي ديگر مقايسه مي‌کنم با کسي که خبرنگار دست چندمي در نشريات سينمايي رنگ‌ وارنگ بود و خودش را به آب و آتش مي‌زد که با کارگردان «دختري با کفش‌هاي کتاني» مصاحبه‌اي بگيرد و تا عمر دارد مديونش باشد. زد و ورق برگشت و سکه‌ روشنفکري از رونق افتاد و او هم همان روزها به کتاب‌هاي شهبازي رسيد و از اوراق کردن کتاب‌هاي او و به هم آميختن رطب و يابس توانست به نام و ناني برسد و سريال چندين قسمتي راز آرماگدون و فراماسونري و اين حرف‌ها بسازد. [...] اين روزها بي سواد و تحقيق، نان تحقيق و سواد شهبازي را مي‌خورد و حتي ابا مي‌کند حالي از او بپرسد، خود شهبازي هم که بايد در زندان باشد. [...]

فريبرز غفوري: افسوس و صد افسوس كه محققي ارجمند و پژوهشگري كه از درون پستوهاي تاريخ سر نخ‌هاي گمشده و پنهان را كه عمدتاً ردپاي زرسالاران خبيث و جهانخواران كثيف بود را مرئي مي‌كرد و به ما آموخت كه فقط بخشي از تاريخ در دسترس است و براي شناخت بخش پنهان بايد تلاش كرد، هم اكنون در زندان است آن هم به جرم تحقيق و تتبع و تلاش در نشان دادن برخي از همان پستوهاي پنهان.

مجيد زهري: بهرام که گور مي‌گرفتي همه عمر، ديدي که چگونه گور بهرام گرفت! آدمي که در مراحل عمرش، چه قبل و چه بعد از انقلاب، در حال پرونده‌سازي براي ديگران بوده، کوزه‌گري است که خود در کوزه افتاده است. حضرت شهبازي و شرکا! باش تا صبح دولتت بدمد!

م. ر. کلانتر: چقدر انسان ميتونه تنگ نظر و کوته فکر باشه که از زنداني شدن يک محقق بزرگ احساس شعف و شادي بکنه و يک انسان چقدر ميتونه دچار خبث طينت باشه که اين نظرش رو بين هواداران و خانواده اون فرد بيان کنه، به هر حال از قديم گفتند که "شير که به بيشه نباشه شغال زوزه ميکشه. " انشاءالله به زودي استاد به جمع‌مون برمي گردن، در شرايط کنوني [...] چقدر جاي خالي تحليل‌هاي شاذ ايشون احساس ميشه. اللهم فک کل اسير، اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمين.

سعيد احمدزاده: اميدوارم تا پيش از عيد ايشون به خانه برگردند.

مال فير: با آرزوي اينکه مسئولين به خواسته آزادي اين مرد فرهيخته و محقق برجسته مملکت‌مان توجهي عاجل نموده و ايشان را در فرا رسيدن عيد نوروز باستاني آزاد نمايند. اذعان مي‌دارم که ايشان همواره از حاميان انقلاب و از دوستداران نظام بوده‌اند و جا دارد که مسئولين با ديده‌اي مثبت به اين مطلب رسيدگي و توجه نمايند. انشاءالله.

سميه مرداني: من نگويم که مرا از قفس آزاد کنيد/ قفسم برده به باغي و دلم شاد کنيد/ فصل گل مي‌گذرد همنفسان بهر خدا/ بنشينيد به باغي و مرا شاد كنيد/ ياد از اين مرغ گرفتار كنيد اي مرغان/ چون تماشاي گل و لاله و شمشاد كنيد.

جعفر ناصر: بيست و پنجمين بهاريه که در کنار خانواده نيستم و از صميم قلب آرزو مي‌کنم استاد قبل از تحويل سال نو براي هميشه به آغوش گرم خانواده خود وجمع دوستان بر گردند. واقعاً دلتنگ ايشان و تحليل‌هاي‌شان هستم.

جعفر گنجي: از آنجا که فرهيختگان اين ملک ارج فراواني دارند، اميدوارم که اين درخواست موثر واقع شود.

 


Wednesday, March 21, 2012 : تاريخ آخرين ويرايش

 کليه حقوق مندرجات اين صفحه براي عبدالله شهبازي محفوظ است.

آدرس ايميل: abdollah.shahbazi@gmail.com

استفاده از مقالات با ذکر ماخذ مجاز است. چاپ مقالات به صورت کتاب ممنوع است.