يکشنبه، 17 بهمن 1389/ 6 فوريه 2011، ساعت 5:30 صبح

آخرين تحولات انقلاب مصر در فيسبوک شهبازي

تاکنون از فيسبوک تنها به عنوان منعکس کننده مطالب وبگاه و وبلاگم استفاده مي‌کردم. تحولات لحظه به لحظه مصر سبب شد که از 28 ژانويه/ 8 بهمن به استفاده فعال از فيسبوک، به جاي وبلاگ، روي آورم. از آن زمان تا امروز يادداشت‌هاي پياپي در فيسبوکم منتشر کرده‌ام که نظرات گوناگوني را در پي داشته است. اين يادداشت‌ها را به همراه نظرات در صفحه وبلاگ منتشر مي‌کنم. فيسبوک محيطي کاملاً باز است و نمي‌توان به يک گرايش خاص بسنده کرد و بايد سليقه تمامي مخاطبان را مد نظر داشت. از اينرو، طبيعي است که همه نظرات مورد تأييد من نباشد. به‌رغم اين، به دلايل روشن، برخي موارد را سانسور کرده‌ام. علاقمندان براي مطالعه تمامي نظرات مي‌توانند به صفحه فيسبوک من مراجعه کنند:

http://www.facebook.com/abdollah.shahbazi

فهرست مطالب:

 

حفاظت مردم از موزه ملّي مصر

مبارک استعفا نداد، مصر به کجا ميرود؟

پيامد انتصاب عمر سليمان به معاونت رياست‌جمهوري مصر

آيا آمريکا حمايت از مبارک را رها کرده است؟

در تظاهرات ميليوني امروز قاهره چه خواهد شد؟

مبارک کناره‌گيري نمي‌کند، آيا انقلاب مصر به سوي درگيري‌هاي عظيم مي‌رود؟

به‌رغم حمله خونين چماقداران شترسوار به مردم، مقاومت در مصر ادامه دارد

انقلاب مصر: آيا راهپيمايي بزرگ امروز تعيين‌کننده خواهد بود؟

پس از تظاهرات ميليوني «جمعة الرحيل»، انقلاب مصر به کجا خواهد رفت؟

روز انتظار به پايان رسيد، تحولات پسين مصر چه خواهد بود؟

«جنبش جوانان انقلاب خشم»: افشاگري‌هاي سياسي- مالي، سخنان نصرالله و نتانياهو

مصر: پايداري مردم، سناريوي جديد سليمان

حسني مبارک برکنار شد

حسني مبارک کنار نرفت

معماي ماندن مبارک: جنگ رواني يا جنگ قدرت؟

مبارک رفت!

سقوط مبارک در روزنامه هاي امروز جهان

حال و آينده مصر: بحث آزاد در فيسبوک

قذافي هم رفت؟!

 


مبارک استعفا نداد، مصر به کجا ميرود؟

شنبه، 9 بهمن 1389/ 29 ژانويه 2011، ساعت 2:24 صبح

پس از مدت ها انتظار، در ساعت 1:45 صبح به وقت تهران، حسني مبارک در تلويزيون "نيل" ظاهر شد. مطمئن و متکي به نفس به نظر مي‌رسيد. از وجود آزادي در مصر گفت و با مردم و پليس همدردي کرد. گفت اگر آزادي نبود اين تظاهرات امکان وقوع نداشت. وعده اصلاحات داد و از توطئه دشمنان مصر براي ايجاد هرج و مرج در اين کشور سخن گفت. سرانجام، گفت که براي انجام اصلاحات دولت (کابينه) جديد تعيين خواهد کرد. به اين ترتيب، به خواست مردم مصر، که برکناري حکومت مبارک است، پاسخ منفي داد. بحران مصر به کجا خواهد رفت؟ هم اکنون تانک ها در سراسر شهرهاي مصر مستقر شده اند.

نظرات:

حميدرضا علاقبند: حسني نامبارک الجزيره نمي‌بيند!

اميد مهدي نژاد: آقاي شهبازي عزيز! درست‌ترين خبرها و تحليل‌ها رو در اين باره کدوم منابع يا خبرگزاري‌هاي، فارسي البته، ارائه مي‌دن؟ از کجا دنبال کنيم موضوع رو؟ راهنمايي‌مان بفرماييد لطفا.

پروانه شهبازي: هرکس رفتن شاه را ديده ديگر کار او را تکرار نخواهد کرد بيچاره جوان‌هايي که زير تانک له شدند. مبارک نمي‌رود. حرف‌ها همه از اصلاحات و آزادي بيش‌تر و تغيير دولت است. از مبارک خواستند اينترنت و تلفن‌ها را راه بيندازد تا مردم در خانه بنشينند و به خيابان نيايند.

شهبازي [6:25 صبح]: جناب مهدي نژاد عزيز. منابع فارسي را نمي‌دانم. اولين تحليل خبري را ساعت 9:30 ديشب آينده نيوز نوشت. خبرانلاين و بعضي سايت‌هاي ديگر هم کمي فعال بودند. ولي در مجموع هيچ کدام چنان که شايسته است و با دقت و جامعيت پوشش نمي‌دادند. ديشب تحولات مهمي رخ داد از ساعت 5 تا سه صبح شنبه.

[6:27 صبح] صحبت‌هاي اوباما يک ساعتي پس از مبارک روشن کرد که اعتماد به نفس مبارک به خاطر مواضع آمريکا است که خواستار گفتمان ميان مردم و حکومت شد. در واقع، آمريکا مي‌ترسد از تغيير در مصر و بهم ريختن منطقه.

محمدحسن سليماني: تصورم اين است که موج ايجاد شده عليه حکومت‌هاي خودکامه و پليسي عربي، تنها خيزشي محدود است و استمرار نخواهد داشت. چه آن که، فقدان رهبري مشخص در هدايت و فرماندهي خيزش‌هاي اخير عامل مهمي است که با تشديد سرکوب‌ها يا تغيير استراتژي حکومت‌هايي چون مصر و ... تحت عنوان اصلاح کابينه، تغيير در نوع روابط مردم و دولت و در واقع نشان دادن در باغ سبز، خواهند توانست خيلي زودتر از آنچه که بنظر مي‌آيد اين حرکت‌ها را مهار و زمين گير کنند.

هادي بيات: آمريکا به خاطر حمايت از ديکتاتورها هميشه تحت فشار بوده است و شايد بدش نيايد بدون هزينه کردن او، اتفاقاتي در درون اين کشورها کارش را راحت‌تر کند. ولي در مورد مصر آدم نگران مي‌شود گروه‌هايي از درون اخوان قدرت بيابند که تمايلاتي هم چون سيد قطب داشته باشند. کساني که معتقدند بين غرب و اسلام رابطه فقط از نوع جزيه دادن يا جنگ است.

فيروز بشيري: به نظر مي‌رسيد که اين اتکاء به نفس و اطمينان خاطر ظاهري بود. وحشت بر همه مستبدين منطقه مستولي شده است.


حفاظت مردم از موزه ملّي مصر

چهارشنبه، 8 بهمن 1389/ 28 ژانويه 2011، ساعت 11:42 بعد از ظهر

مردم قاهره حفاظت موزه ملي مصر را به دست گرفته اند. به اين ترتيب، اين نگراني بزرگ مرتفع شد که اين موزه به سرنوشت موزه بغداد دچار شود. آفرين به اين مردم.

نظرات:

محمدحسن سليماني: تاريخ بين النهرين با تاراج موزه بغداد به يغما رفت. ممنون از خبر اميدوار کننده اي که داديد استاد

رضا صادقيان: حرکت درست و بجايي کردن. عالي

حميدرضا علاقبند: کليد آخرالزمان در خاورميانه است، مردم قاهره مصداق اين آيه شريفه هستند: إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم.

هادي بهروز: چه به جا!

ساسان منوچهري: مصر علاوه بر موزه ملي، آثار تاريخي و اسناد ملي گران‌بهائي دارد که اميدواريم به خوبي حفظ شود و بلايايي مانند آن چه بر سر مجسمه‌هاي بودا در افغانستان و موميايي‌هاي ايران [آمد] بر سر آن‌ها نيايد.

[توضيح شهبازي: درباره موميايي‌هاي ايران حرف و حديث‌هايي است که بايد بعداً بگويم. در ايران رسم موميايي کردن اجساد وجود نداشته و موميايي جنجالي «شاهزاده خانم ايراني»، که به عنوان اوّلين موميايي ايران شناخته شد، تقلبي بود. براي اطلاع بيش‌تر بنگريد به مقاله ويکي‌پديا [+] و گزارش بي. بي. سي. [+] در ايران اجساد را با روش پيشرفته‌تري دفن مي‌کردند که شيميايي خوانده مي‌شود.]

س. ش. ا.: من در مورد موزه بغداد يک مستند از بي بي سي مي‌ديدم؛ اما ظاهراً يک بخشي از اشيا موزه توسط خود مردم سرقت شده بود. شايد همين اتفاق براي موزه قاهره بيفتد.

سمانه حاجعلي: اميدوارم به دست اخوان المسلمين نيفتاده باشه. :)

شهبازي: خير. اخبار مربوط به موزه قاهره خوب است. مردم سپر انساني تشکيل داده‌اند گرد موزه و ارتش هم با مردم هماهنگ شده در حفاظت از موزه. ماجراي غارت موزه بغداد به نظر من از قبل کاملاً سازمان‌دهي شده بود و به همين دليل اسناد و مدارک را هم از بين بردند تا اشيا فاقد شناسنامه و غيرقابل رديابي شوند.

س. ش. ا.: بله، در همان مستند هم وقتي با يکي از متصديان موزه عراق گفتگو مي‌کرد، مي‌گفت اشيا ليست‌برداري نشده بودند. يک خنده شيطاني هم بر لباي اون طرف بود اينجوري :)

شهبازي: طبيعي است که در بغداد اين غارت به دست اراذل و اوباش سازمان‌دهي شده به نام مردم انجام شود.

احمد دانش پذير: چرا موزه هاي کشور خودمان را فراموش کرديد؟

شهبازي: جناب آقاي دانش پذير، من سال‌ها پيش پسرم را به موزه ايران باستان بردم و نزد او شرمنده شدم از حقارت اين موزه. متأسفانه آثار باستاني ايران وضع خوبي ندارد و هم اکنون کار به غارت گسترده سنگ قبرهاي قديمي هم رسيده است. در سايتم چندين يادداشت در اين زمينه نوشته و بارها هشدار داده‌ام.

هواي وطنم: من هم با دخترم رفتم ولي اثري از آثار گذشته نبود وتأسف‌آور. انگار روي همه چيز خاک نشسته بود.


Sunday, September 11, 2011 : تاريخ آخرين ويرايش

 کليه حقوق مندرجات اين صفحه براي عبدالله شهبازي محفوظ است.

آدرس ايميل: abdollah.shahbazi@gmail.com

استفاده از مقالات با ذکر ماخذ مجاز است. چاپ مقالات به صورت کتاب ممنوع است.